Belangrijke informatie voor revalidanten en bezoekers over COVID-19 virus

In verband met de preventie van het coronavirus (COVID-19) voert Revant een aangepast beleid. Revant volgt de adviezen van de overheid en het RIVM.

Hier vindt u de maatregelen die op dit moment van kracht zijn in onze organisatie:

 

Maatregelen bij afspraken/behandeling

Bezoek Revant niet wanneer u klachten heeft die passen bij COVID-19.
Voorafgaand aan uw afspraak nemen wij telefonisch contact met u op. In dit gesprek vragen wij u of u klachten heeft die wijzen op besmetting met COVID-19. Wanneer u één van de volgende klachten heeft, verplaatsen wij in overleg met u de afspraak naar een ander moment:
 

  • Heeft u last van kortademigheid en/of spierpijn in rust of bij lichte inspanning?
  • Heeft u last van algemene malaise in rust of bij lichte inspanning?
  • Heeft u last van hoesten of keelpijn?
  • Heeft u last van neusverkoudheid: snotteren/niezen/loopneus/verstopte neus?
  • Heeft u koorts (38 graden of hoger)? Bij paracetamolgebruik daar 0,5 °C bij optellen.
  • Heeft u last van recent ontstane onverklaard smaak- en of reukverlies?
  • Heeft u last van extreme vermoeidheid en/of pijn achter de ogen?
  • Heeft u last van (onverklaarde) diarree?
  • Heeft u een huisgenoot/partner met een bewezen of verdachte COVID-19?
  • Bent u COVID-19 positief getest en niet 48 uur klachtenvrij?


Voor kinderen tot 4 jaar geldt een uitzondering. Zij mogen wel naar Revant komen voor een afspraak wanneer zij af en toe hoesten of niezen, of met astma of hooikoorts. Maar verder blijven ze thuis, ook bij een snotneus.

 

  • Kom alleen naar uw afspraak: Het is niet mogelijk om bezoek of een begeleider mee te nemen naar uw afspraak tenzij anders aangegeven door de revalidatiearts. Hier geldt een uitzondering voor kinderrevalidatie: er is maximaal één begeleider toegestaan bij een afspraak of behandeling van uw kind. Het is niet mogelijk om andere kinderen mee te nemen.
  • Draag een mondneusmasker: Per 1 december 2020 is het dragen van een mondkapje verplicht bij Revant. Dit geldt voor iedereen van 13 jaar en ouder, dus voor zowel revalidanten als bezoekers. Een mondkapje moet de neus en mond volledig bedekken.
  • Desinfecteer uw handen bij binnenkomst: We vragen u om uw handen te desinfecteren bij de desinfectiepaal bij de ingang, en na elke behandeling uw handen te wassen met water en zeep. Zijn uw handen duidelijk zichtbaar vuil? Dan geldt: handen wassen in plaats van desinfecteren.
  • Houd 1,5 meter afstand: Om 1,5 meter afstand te bewaren, zijn in en rond onze locaties looproutes en markeringen aangegeven.
  • Kom niet eerder dan 5 minuten vóór uw afspraak naar de wachtruimte. Zo wordt drukte voorkomen.


Veelgestelde vragen

Neemt Revant maatregelen om COVID-19 besmetting te voorkomen?

Ja, wij volgen de maatregelen van het RIVM. Op onze locaties zijn maatregelen getroffen om voldoende afstand te houden. Revalidanten en medewerkers die klachten hebben, verlenen we geen toegang.

Wanneer start mijn revalidatiebehandeling (weer)?

Vanaf 18 mei 2020 start Revant gefaseerd haar revalidatiezorg op. De Nederlandse Zorgautoriteit heeft bepaald welke revalidatiebehandelingen als eerste worden gestart. Daarnaast heeft de medisch specialist inspraak.

 

Alle Nederlandse ziekenhuizen volgen dit beleid. Zodra we weten wanneer uw revalidatietraject kan (her)starten, nemen we contact met u op.

Waarom start Revant gefaseerd met behandelingen?

Revant wil haar revalidanten en medewerkers een veilige omgeving bieden. Bij het herstarten van de revalidatiezorg wordt per stap bekeken of we deze veiligheid kunnen waarborgen. Zoals de 1,5 meter afstand en het laag houden van besmettingsrisico. Meer afspraken/behandelingen zorgen voor meer revalidanten en medewerkers op onze locaties.

Ik kan niet langer wachten op mijn revalidatiebehandeling

We begrijpen uw zorg. We horen graag van u wat de huidige situatie is en waarom u van mening bent dat u niet langer kunt wachten. Wij zullen dit bespreken met uw behandelend arts. Hij/zij beslist of er (eerder) een afspraak wordt ingepland.

Is het veilig om naar Revant te komen?

Ja. Wij doen er alles aan om Revant COVID-19 vrij te houden, zodat we een veilige omgeving bieden aan onze revalidanten en medewerkers. Er zijn maatregelen getroffen om 1,5 meter afstand te houden. We volgen de richtlijnen van het RIVM. Revalidanten en medewerkers die klachten hebben krijgen geen toegang tot onze locaties.

Loop ik risico door het verblijf van post-COVID-19 patiënten?

Nee. Deze patiënten zijn namelijk niet besmettelijk. Patiënten die besmet zijn geweest met COVID-19 nemen we pas 14 dagen na eerste ziekteverschijnselen op en nadat zij 48 uur klachtenvrij zijn. Dit is volgens de richtlijnen van de Federatie van medisch specialisten.

Wanneer mag ik niet naar Revant komen voor een afspraak?

Wanneer u één van de volgende klachten heeft, verplaatsen wij in overleg met u de afspraak naar een ander moment:

  • Heeft u last van kortademigheid en/of spierpijn in rust of bij lichte inspanning?
  • Heeft u last van algemene malaise in rust of bij lichte inspanning?
  • Heeft u last van hoesten of keelpijn?
  • Heeft u last van neusverkoudheid: snotteren/niezen/loopneus/verstopte neus?
  • Heeft u koorts (38 graden of hoger)? Bij paracetamolgebruik daar 0,5 °C bij optellen.
  • Heeft u last van recent ontstane onverklaard smaak- en of reukverlies?
  • Heeft u last van extreme vermoeidheid en/of pijn achter de ogen?
  • Heeft u last van (onverklaarde) diarree?
  • Heeft u een huisgenoot/partner met een bewezen of verdachte COVID-19?
  • Bent u COVID-19 positief getest en niet 48 uur klachtenvrij?
Ik heb klachten, maar er staat een afspraak gepland. Wat nu?

Als u klachten heeft zoals hoesten, niezen of koorts, dient u uw afspraak af te zeggen en plannen we met u een nieuwe afspraak in.

Wanneer mag mijn kind wel/niet komen voor een afspraak?

Kinderen tot 4 jaar mogen voor een afspraak naar Revant komen bij af en toe niezen en hoesten of met astma of hooikoorts. Maar verder blijven ze thuis, ook bij een snotneus. Kinderen vanaf 4 jaar blijven thuis als ze klachten hebben die passen bij COVID-19. Dus ook bij lichte of milde klachten, zoals verkoudheid, niezen of snotneus.

Mag ik iemand meenemen naar mijn afspraak?

Nee, in principe komt u alleen naar uw afspraak. Maar er zijn uitzonderingen.

Als u niet zonder begeleiding kunt komen, dan mag er één begeleider meekomen. Dit dient u vooraf bij ons aan te geven.

Als u naar Revant gebracht wordt, kan deze persoon buiten het gebouw blijven wachten. Het is niet bedoeling dat deze persoon in de wachtkamer plaatsneemt.

Mijn arts/behandelaar houdt geen 1,5 m afstand. Is dat veilig?

Ja, dit is veilig. Onze zorgverleners mogen alleen werken als ze geen klachten hebben.

Kan mijn afspraak ook op afstand plaatsvinden?

Sommige afspraken of behandelingen kunnen op afstand plaatsvinden, bijvoorbeeld door beeldbellen. Of dit ook voor uw revalidatiebehandeling geldt hoort u bij het (her)starten van uw revalidatiebehandeling.

Ik heb een beeldbel afspraak. Hoe werkt dit?

Beeldbellen zettten we in om drukte op onze locaties te voorkomen en vertraging in de behandelingen te voorkomen. Heeft u een beeldbel afspraak? Bekijk de handleiding voor meer uitleg.

 

Handleiding Beeldbellen

Wat kan ik zelf doen om besmetting te voorkomen?

Samen zorgen we voor een veilige omgeving. We vragen u om de richtlijnen op te volgen. U vindt deze bij de ingang van ons pand. Kom niet als u klachten heeft. Houdt de algemene hygiëne maatregelen aan, zoals: regelmatig handen wassen, hoest/nies in uw elleboog en houdt 1,5 meter afstand.

 


Bezoekregeling kliniek

We vinden het belangrijk dat revalidanten contact hebben met hun partner/familie of anderen. Ter bescherming van de revalidanten en medewerkers vindt bezoek alleen plaats onder strikte voorwaarden.

 

Bezoekersinformatie

 

 

Bezoek aan het buitenland

Reist u naar het buitenland? Volg bij terugkomst de adviezen van de Overheid op www.reizentijdenscorona.nl. Breng de revalidatiearts op de hoogte voordat u Revant bezoekt. De arts bespreekt met u wat dit voor uw behandeltraject betekent.

 

 

Eet- en drinkgelegenheid

De brasserie van ons revalidatiecentrum in Breda is gesloten, zodat de looprichting kan worden gehandhaafd en drukte wordt voorkomen. In Goes is de brasserie weer geheel toegankelijk voor revalidanten, bezoek van revalidanten en voor medewerkers. Vanaf donderdag 19 november 2020 geldt dat alle eet- en drinkgelegenheden in Nederland de deuren gesloten houden, met uitzondering van eet- en drinkgelegenheden in zorginstellingen voor patiënten en bezoekers van patiënten.

 

Algemene hygiënemaatregelen

 

Meer informatie

De meest actuele informatie en meestgestelde vragen over het coronavirus leest u op de website van het RIVM. Ook is er een landelijk telefoonnummer geopend: 0800-1351. Heeft u vragen over uw eigen gezondheid? Neem contact op met uw huisarts.