Interactieve loopbanden

Lees hier onze publicatie 'De meerwaarde van de GRAIL | Virtual reality in de CVA-revalidatie' .

(Nederlands Tijdschrift voor Revalidatiegeneeskunde, oktober 2017).

Revalideren op de GRAIL

GRAIL staat voor Gait Realtime Analysis Interactive Lab en Revant (revalidatiecentrum | Breda) is een van de weinige centra in Nederland waar dit innovatieve virtual reality systeem beschikbaar is. Deze loopband maakt bewegingen in verschillende richtingen, snelheden zijn in te stellen en door het virtuele scherm waant men zich in een andere omgeving. Door verschillende beelden te projecteren op het scherm, wordt u verleid om eigen grenzen op te zoeken en te verleggen. Onze gespecialiseerde medewerkers en camera’s observeren de looptraining en aan de hand van tussentijdse meetresultaten bespreken we de voortgang. Op deze manier kunnen we een behandeling op maat maken of een nauwkeurige gangbeeldanalyse (loopanalyse) uitvoeren.

 

 

Revalideren op de C-Mill

Tijdens de revalidatie bij revalidatiecentrum Lindenhof | Goes kunt u een behandeling krijgen op de C-Mill. Door middel van projectie op de loopband en/of het scherm stimuleren we op de C-Mill een bepaald looppatroon. Via interactieve spellen trainen we de bewegingen van armen en benen. Hierdoor krijgen we ook inzage in de staplengte, de stapbreedte en de ritmische beweging tijdens het lopen (eventueel in combinatie met video-opnames). De C-Mill zetten we daarnaast in voor het trainen van cognitieve taken en voor balans- en valtraining. De moeilijkheidsgraad stemmen we af op de eigen mogelijkheden.

 

 

 

Mijn ervaring op de GRAIL

 

De revalidatiearts gaf tijdens het gesprek aan dat de oefeningen op de GRAIL mij soepelheid van met name mijn schouderpartij en nek zouden kunnen geven. In het begin was ik heel terughoudend en een beetje bang voor het apparaat. Mijn bewegingen waren doordacht en voorzichtig. ‘Houten klaas’ gaat wat ver maar 'soepel en natuurlijk' zijn zeker niet de juiste termen. Later ben ik gewend geraakt aan het apparaat en is de GRAIL mijn favoriete therapie geworden.

 

Tijdens de eerste sessie van het ‘vliegerspel’ had ik grote moeite om één enemy kite (vijandelijke vlieger) te ontwijken. De laatste sessie had ik vier enemy kites, het maximum haalbare. Ik vloog er keurig tussendoor en het leek (onterecht) alsof het geen moeite kostte. Voor vier enemy kites is het best lastig om goed te manoeuvreren. Maar ik kon ze aan en mijn tactiek werkte best goed. Het is mijn gamer-mind die dat bedacht heeft. Ook bij andere applicaties werkte mijn gamer mindset in mijn voordeel. Zo is er een applicatie waarbij er allerlei vogels op je af vliegen en het de bedoeling is dat je deze vogels uit de lucht slaat. In plaats van te slaan liet ik de beestjes tegen mijn hand aanvliegen. Mijn behandelaar had dit niet eerder een revalidant zien doen.

Hiermee ben ik ‘de slechtste leerling’ van mijn behandelaar geworden. Deze grap maakte ik omdat ik door wilde gaan met mijn therapie op de GRAIL. Want 2 keer per week een half uur op de grootste game-console spelen, is een kans die je niet zo snel meer krijgt.

Als gamer triggert de GRAIL mijn interesse volledig omdat de GRAIL voor mij één grote, interactieve game-console is. De GRAIL reageert op mijn bewegingen en de fysiotherapeut maakt het moeilijker, naarmate je meer aankunt.

 

De GRAIL heeft mij erg goede dingen gebracht en was een hele leuke en nuttige therapie voor mij. De therapie heeft mij soepelheid en snelheid gebracht en daarnaast was het ook nog eens leuk om te doen. Ik kan de GRAIL als therapie aan iedereen aanraden.

 

De heer J. Dam